Motociklo stabdymas

Šį kartą – trumpai apie ekstremalų stabdymą. Kaip stabdyti? Priekiu ar galu? Ar abiem stabdžiais? Beje, ekstremalaus stabdymo pratimas yra ir per vairavimo egzaminą. Motociklininkui pasiekus 50km/h greitį, egzaminuotojas netikėtai duoda signalą stabdyti- pakelia ranką, o motociklininkas turi sustoti kiek įmanoma greičiau. Rudenį šiame pratime pakiša koją blokuotas galinis arba dar blogiau – priekinis ratas. Būtent rudenį, kadangi asfaltas neįprastai šaltas, drėgnas, motociklas ne visada pažįstamas, gal ir padangos per vasarą gerokai padrožtos arba sumedėjusios…

Viskas ką suspės padaryti geras motociklininkas, netikėtai pamatęs pavojų priekyje- prieš stabdant pilnai ištiesinti motociklą, stabdyti 80% priekiniu stabdžiu, jei spės ir sugebės reiktų prieš spaudžiant priekinį stabdį, spustelti galinį.

Daromos klaidos.

Jokiu būdu negalima bandyti vienu metu kliūties ir apvažiuoti, ir stipriai stabdyti- priekinis ratas blokuosis ir motociklas nuslys ant šono beveik akimirksniu. Tai bene dažniausia kritimų supanikavus priežastis.

Blokuotas galinis ratas palieka pakankamai laiko, kad būtų galima pataisyti klaidą. Tuo tarpu blokuotas priekinis ratas motociklininką paguldys iškart.

Optimalus stabdymas.

Pradedama stabdyti galiniu stabdžiu. Švelniai, neblokuojant. Tokiu būdu svoris nuo galo pradedamas perkelti į priekį, palengva suspaudžiamos priekinių amortizatorių spyruoklės, taip motociklas stabilizuojamas, apsisaugoma nuo galinio rato pakilimo.

Šiek tiek po galinio stabdžio paspaudimo, spaudžiamas priekinis stabdis. Kadangi dalis svorio jau yra perkelta į priekinį ratą (svorio perkėlimą inicijavo panaudotas galinis stabdis), tai leidžia priekinį stabdį spausti stipriau nei būtų galima spausti jei pradėtume stabdyti vien priekiniu. Taip atitolinama priekinio rato blokavimo riba. Bet net ir šiuo atveju negalima priekinio stabdžio nuspausti staigiai, jis turi būti spaudžiamas tolygiai didėjančiam svoriui ant priekinio rato. Taip stabdymo efektyvumas bus maksimalus. Kadangi stabdant svoris perkeliamas nuo galinio ant priekinio rato, tuo momentu kai galima smarkiai naudoti priekinį stabdį, galiniam tai negalioja: galinis ratas yra beveik neapkrautas (svoriu). Todėl palietus galinį stabdį iš karto jį reikia paleisti, antraip galas ims slysti.

Buvau nustebintas kai lyjant, važiuojant mažu greičiu ir dėl kažkokios priežasties prireikus stabdyti netikėtai, priekis nuslydo kartu su visu motociklininku – „batonas“. Padangos naujos, oras nešaltas, kodėl? Matyt, visa bėda būtent staigiame priekinio stabdžio spustelėjime. Svoris nespėja persikelti ant priekinio rato ir dėl šios priežasties jis blokuojasi labai lengvai. „Batono“ esmė- staigus priekinio stabdžio spustelėjimas. Negana to, kuo mažesnis greitis, tuo lėčiau svoris perkeliamas į priekį ir tuo pavojingesnis staigus impulsas dešiniąja ranka.

dynamoto-1

Visgi, reikia paminėti, kad ne visiems motociklams galinio ir priekinio stabdžio naudojimas yra vienodas. Panašus, bet ne vienodas. Viskas priklauso nuo to, kur yra svorio centras ir kaip svoris pasisiskirsto ant abiejų ratų. Stabdant sport arba street baiką, kurio priekinis ratas yra iškart po vairu ir ratų bazė trumpa, galinį stabdį naudosime labai trumpai, kadangi jo priekinis ratas ir taip yra nemenkai apkrautas. Bet tai nereiškia, kad neverta panaudoti galinio stabdžio svorio perkėlimui, tiesiog tai daroma trumpai. Tuo tarpu čioperio su priekyje išneštu ratu arba kruizerio – galinis ratas yra apkrautas ganėtinai stipriai, o tuo tarpu priekinis – žymiai mažiau negu sportbaiko. Todėl stabdant tokio tipo motociklą, galinį stabdį galima spausti viso stabdymo manevro metu ir ypatingai atsargiai reikia elgtis su priekiniu stabdžiu stabdymo pradžioje.

Apie pakitusį svorio pasiskirstymą reikia žinoti ir važiuojant su keleiviu arba bagažu.

Stabdymas su ABS.

bus daugiau…..

 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

1 × three =